ארנבון חדש בבית.. איך נבחר לו מרחב מתאים?

, ,

לפני שתבחרו לכם ארנבון, כדאי לבחון את הבית שלכם ולהחליט על מרחב מתאים בו תוכלו למקם את הבית ואזור המחייה עבור החבר החדש שלכם. לבית ישנה חשיבות גדולה עבור הארנבון שכן, הוא מהווה מחסה והגנה כמו במחילה בטבע ומאפשר לארנבון שלכם להרגיש בטוח יותר ובכך להסתגל מהר יותר למשכנו החדש. מכיוון שהארנבון הוא בעל חיים סקרן ופעיל שאוהב לרוץ, לקפוץ ולשחק, ופעילות גופנית מאוד חשובה לבריאותו, ההמלצה הטובה ביותר שהיא גם המגמה ההולכת וגדלה בתרבות גידול הארנבונים בארץ, הינה לגדל את הארנבון משוחרר בבית כמו כלב וחתול ולהקצות לו מרחב משלו שיהיה זמין לו לנוח, להסתתר כשרוצה, לאכילה, שתייה, עשיית צרכים וללינה בלילה או כשאתם לא נמצאים.

  • המרחב יכול להיות חדר פנוי או כל פינה מרווחת בבית. ככל שיהיה גדול יותר כך יהיה טוב יותר לרווחתו של הארנבון. תוכלו לגדר בעזרת גדר גורים שקניתם או כזו שבניתם בעצמכם. את מתחם הארנבון חשוב למקם באזור מאוורר ומואר אך ללא שמש ישירה או רוח. לארנבון קטן מומלץ לבחור גדר גבוהה מ-75 ס"מ, כך הארנבון לא יוכל לקפוץ מעליה. לארנבון גדול נעדיף גדר גבוהה מ-90 ס"מ.
  • בתוך המתחם יש לבחור לארנבון שלנו בית מובנה שיהווה את מקום המנוחה והמסתור שלו. בחרו בית מרווח שיוכל להתאים לארנבון גם במצב שכיבה וחשוב שיתאים לגודלו כבוגר. הבית יכול להיות עשוי מעץ טבעי המתאים לארנבון, מפלסטיק או ממבנה העשוי מבד כל שהוא. כדאי להניח לארנבון בתחתית הבית כרית נוחה או שטיחון/ שמיכה שיהיה לו נוח וחמים.
  • רצוי לספק לארנבון מבנה גבוה יותר מרצפת המתחם אליו יוכל לקפוץ כחלק מהתנועה הטבעית שלו. יכול להיות הבית עצמו שיהיה עם משטח נח מעליו. יכול להיות כיסא קטן או כל קופסא. כדאי למקם באמצע המרחב או בצמוד לקיר ולא בחלק שצמוד לגדר שכן חלק מהארנבונים יקפצו ממנו החוצה.
  • החליטו על מקום בו תבחרו לשים את השירותים (כן יש דבר כזה – על כך תוכלו לקרוא בפוסט הבא), כלי האוכל והחציר לארנבון. ישנם מתקנים המשלבים את כל אלה יחד ואפשר גם לשלב ביניהם כיחידים לפי בחירתכם. חשוב למקם את השירותים במרחק מהבית המובנה שכן ארנבון גם בטבע יעשה את צרכיו במרוחק ממקום המסתור שלו במחילה. כדאי למקם את מתקן החציר מעל למתקן השירותים שכן ארנבונים נוטים לאכול ולעשות צרכים במקביל.
  • שלבו במתחם צעצועי כרסום ומשחק שיהיו לו לעניין וסקרנות וכן יעזרו בשחיקת שיני הארנבון שצומחות ללא הפסקה. תוכלו לקנות צעצועי עץ שונים וכן גם להכין בעצמכם בבית מקרטון וגלילי נייר.
  • חשוב לשלב במתחם גם משטח נגד החלקה/ שטיח/ שמיכה שכן הריצוף בבית בדרך כלל מחליק עבור הארנבון. בחרו משטח קשיח ועמיד לכרסום או לשריטות שכן הארנבון ינסה לחפור בו.
  • במידה ובחרתם לגדל ארנבון אחד כדאי לקנות או לנדב לו את אחת מבובות הפרווה בבית. הארנבון כבעל חיים חברותי יאמץ את הבובה כחברה, ישכב לידה ואפילו ילקק אותה ויוכל להרגיש לא לבד בזמן שאתם לא נמצאים בבית. כדאי לבחור בובה שתהיה בגודל שלו וללא כפתורים או אביזרי פלסטיק נלווים שיכול לכרסם.

חשוב שתדעו- כלוב סטנדרטי לארנבונים נחשב למרחב מחיה קטן מאוד ששכן גידול הארנבון בו בלבד לא יאפשר תנועה, גירויים ופעילות גופנית ועלול לפגוע בבריאות הארנבון. בנוסף הארנבון יהיה משועמם, לא שמח, פחות חברותי ואפילו תוקפני. אם אין לכם מרחב גדול בבית או שיש לכם כבר כלוב, תוודאו שגודלו לפחות מטר עבור ארנבון קטן והשתמשו בו כבית ו/או שירותים. את הכלוב תתחמו בגדר גורים שתוכלו לצמצם ולפתוח בהתאם לרצונכם. בכל מקרה תדאגו לשחרר את הארנבון ברחבי הבית כמה שניתן.

עוד חשוב! ארנבון אוהב לכרסם ואוהב במיוחד כבלי חשמל ובמיוחד את הדקים שבהם. כדאי להרים את כל החוטים הנגישים לגובה אליו לא יגיע הארנבון או להגן עליהם באביזר מתאים. לארנבונים יש אהבה בלתי מוסברת גם לשלט הטלוויזיה ולכן יהיה כדאי למצוא לו מקום מוגן מכרסום:) גם הרהיטים בבית יכולים להיות אטרקציה לכרסום אך לרוב כשתזונת הארנבון מאוזנת וכשיש לארנבון צעצועים משלו זה יספיק לו.

והכי חשוב!! ארנבון חדש בבית כבעל חיים נטרף בטבע, זקוק לזמן להתאושש מהמעבר והנסיעה, להסתגל למקום החדש, לריחות, לרעשים ואליכם. חשוב להתאפק בימים והשבועות הראשונים ולתת לו זמן לבחון את המתחם ואת הבית ללא הפרעה שלכם – כך יוכל לקבל בטחון ולסמוך עליכם. תוכלו להיות נוכחים אך כדאי בזמן הזה לא לנסות להרים את הארנבון כלל ולהימנע מלרדוף אחריו או לעשות תנועות חדות או קולות שיפחידו אותו. כן כדאי פשוט לתת לו לחקור ולהכיר את המקום החדש והבית שלכם, לשבת או לשכב לידו ולתת לו להגיע לרחרח אתכם. תוכלו ללטף בעדינות וגם לכבד את רצונו להתחבא לזמן מה מתחת לרהיטים. חשוב מאוד לזכור שהארנבון הוא לא בובה וכמו החתול והכלב הוא לא אוהב שמרימים אותו ומרגיש הכי בטוח כשרגליו על הקרקע. כשמדובר בילדים חשוב לתווך את כל החיבור וההסתגלות של הארנבון בהסבר ובהשגחה שכן הבחירה הטבעית של הילד היא להרים את הארנבון ולרדוף אחריו. כדאי בהתחלה לבחור מרחב תחום כדי ללמד את הילד לסובלנות מול הארנבון, לשבת אתו, לתת לארנבון להגיע אליכם וללמד ללטף בעדינות. כך תוכלו לבנות אמון עם הארנבון ולוודא שהוא מרגיש בטוח ושמח בחברתכם.