הכל על תזונת הארנבון הצעיר והבוגר

כולנו גדלנו בידיעה שארנבון אוהב לאכול גזר וחסה, אך למעשה דווקא שני אלה לא מהווים את עיקר התזונה שלו ואפילו יכולים בסוג או בכמות הלא מתאימים להזיק לו. אז מה כן ואיך? המשיכו לקרוא..

לתזונת הארנבון יש חלק מאוד משמעותי בשמירה על הבריאות והחיוניות שלו. תזונה מאוזנת ומתאימה תעזור לתפקוד יעיל של מערכת העיכול של הארנבון וכן בשחיקה של שיניו שגדלות באופן מתמיד כל חייו. ארנבונים הינם בעלי חיים עשבוניים והתזונה שלהם חייבת לכלול כמות גבוהה של סיבים המאפשרים תנועת מעיים רציפה ויעילה וכן לעיסה איכותית שתאפשר את חיתוך השיניים שלהם. וכמו שכבר הבנתם, לחבר ה"פלאפי" שלנו יש מערכת עיכול רגישה ותזונה לא מתאימה עלולה לפגוע בתהליך עיכול המזון ובבריאות הארנבון.

מלבד המזון, למים יש גם חלק גדול בבריאות הארנבון ובמיוחד לפעילות תקינה של מערכת העיכול שלו. בשל תכולת הסיבים הגבוהה בתזונת הארנבון יש חשיבות גדולה למעורבות של נוזלים במעיים שיאפשרו תנועתיות תקינה ורציפה. לולא המים, האוכל היבש יישאר במעיים ולא יוכל לצאת, מה שעלול לגרום לחסימת מעיים ולסכנה בריאותית. חשיבות בריאותית נוספת היא פינוי עודפי סידן מהתזונה ומניעת אבנים בשתן.

תזונת הארנבון הצעיר: גיל לידה עד שנה

תזונת הארנבון משתנה בהתאם לדרישות הגוף בשלבי הגדילה שלו מהלידה ועד לגיל בגרות. גזעים קטנים של ארנבונים כמו הננסי ההולנדי ושמוט האוזניים יגיעו לגיל בגרות בין 6-7 חודשים ואילו הגזעים הגדולים יותר יסיימו את גדילתם בין 8-9 וגם עד 12 חודשים.

תזונת הארנבון הצעיר לפי גיל:

  • מגיל לידה עד 3 שבועות: הארנבון יונק חלב אם בלבד.

  • גיל 3-4 שבועות: ממשיך לינוק חלב אם ומתחיל לנשנש אספסת (חציר אלפלפא) וכופתיות. מהמזון אשר מוצע לאמו.

  • גיל 4-7 שבועות: עדיין יונק חלב אם ובמקביל אוכל אספסת וכופתיות. יש לדאוג לגישה למזונות אלה.

  • גיל 7 שבועות -7 חודשים: אספסת וכופתיות ללא הגבלה. חשוב לבחור מזון כופתיות המתאים לגורים.

  • בגיל 12-16 שבועות: אפשר להתחיל להכיר לארנבון ירקות. רצוי להתחיל בעלים הירוקים כמו פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, נענע, עלי רוקט. נתחיל בסוג אחד של ירק בכל פעם ובכמות קטנה מאוד.

  • גיל 7 חודשים- שנה: מעבר מאספסת לחציר דל חלבון וסידן. בשלב זה נוריד בהדרגה את כמויות האספסת ונתחיל להאכיל בחציר המתאים לארנבון הבוגר. בנוסף, נגביל בהדרגה לכ1/8 כוס (20 גרם) כופתיות לכל 1 ק"ג משקל ארנב. נעלה בהדרגה את כמות העלים הירוקים, הירקות והמגוון שלהם.

תזונת הארנבון הבוגר: גיל 1-5 שנים

באופן כללי, עיקר התזונה היומית לארנבון הבוגר מורכבת ממים (מי ברז) טריים ונקיים ו-80% מחציר . כמו כן, 10% עלים ירוקים וירקות, 5% כופתיות איכותיות ו2% פירות ופינוקים.

כמובן שהכמויות משתנות בהתאם לגודל הארנבון. להלן הכמות לפי משקל גוף ליום:

  • מים טריים זמינים

  • חציר איכותי ללא הגבלה

  • 1/8 כוס כופתיות (כ-20 גרם) לכל 1 ק"ג משקל ארנבון.

  • 1 כוס עלים ירוקים וירק (כ-65 גרם) לכל 1 ק"ג משקל (מ-3 סוגים שונים)

  • 1 כפית פרי ל- 1 ק"ג גוף או חטיף טבעי לארנבון פעמיים בשבוע.

איך תדעו כמה הארנבון שלכם שוקל?

די פשוט:) עלו על משקל ביתי לבד, לאחר מכן עלו עליו שוב עם הארנבון שלכם וההפרש הינו משקל הארנבון. שימו לב שהדרך בה אתם מחזיקים את הארנבון נוחה לו כדי שבזמן השקילה לא יקפוץ לכם מבין הידיים. אפשר להיעזר בשמיכה או מגבת בכדי לעטוף את הארנבון ולהגן עליו (כמובן ללא הראש).

תזונת הארנבון הבוגר

תזונת הארנבון הבוגר

מים: כמה ובאיזה כלי עדיף?

חשוב שהמים יהיו טריים, מהברז ובטמפרטורה נעימה. כמות המים המומלצת לארנבון ליום היא כ-10% ממשקל גופו: כ- 100 מ"ל ל1 ק"ג ארנבון. כמות המים יכולה להשתנות בהתאם לתזונת הארנבון (כמות הסיבים/ירקות), תנאי מזג האוויר ופעילות הארנבון.

האופציה הטובה ביותר לארנבון היא קערת מים ממנה יוכל לשתות בחופשיות. כדאי לשים את המים בקערה כבדה מקרמיקה או במתקן מקובע, כך שהארנבון לא יוכל להפוך ולשפוך את המים. כדי להימנע מלכלוך המים כדאי להניח את הקערה מעט גבוה מהרצפה או רחוק מקערת האוכל. אופציה נוספת למתקן מים הינו הבקבוק ובו פיה ייחודית למכרסמים. חשוב לבחור בבקבוק גדול ואיכותי שלא יטפטף ויאפשר שתייה נוחה לארנבון. לכל ארנבון אופי והעדפות משלו ולכן עקבו אחר הארנבון שלכם והתאימו לפי הצורך. תמיד תוכלו לשלב בין שתי האופציות ולתת לארנבון לבחור. אופציה משולבת נוספת ונוחה היא מיכל המשולב בכוסית המתמלאת באופן אוטומטי ומהווה קערית קטנה.

חשוב להחליף את המים מידי יום ולשמור על הכלי/בקבוק נקי מאצות ולכלוכים. וודאו שיש לארנבון גישה תמידית למים.

 

קערת מים או בקבוק לארנבון?

מזונות שאסור לתת לארנבונים:

חסה אייסברג, בצל ובצל ירוק, תפוח אדמה, שום, עלי עגבנייה, אבוקדו, חציל, תירס, אגוז מלך, דגנים, זרעים, קטניות ושעועית. מזונות אלו בחלקם יכולים להיות רעילים לארנבון ובחלקם מזיקים לבריאותו.
חשוב שלא נכבד את הארנבון מהמזון שאנחנו אוכלים, זה עלול להזיק לבריאותו ואף לגרום למוות.
לא ניתן לארנבון שלנו שוקולד, חמאת בוטנים, דגני בוקר, לחם, פסטה, חלב ומוצרי חלב, עוגיות וכד'

לפוסטים נוספים בתזונת הארנבון: חשיבות החציר עלים, פרחים וירקות פירות וחטיפים איך נבחר כופתיות?